Kan min man sälja lägenheten utan mitt samtycke?

Min man hade ett äktenskap före mig. Från sitt första äktenskap har han 2 söner. Han skilde sig 2000. Han köpte en lägenhet 2007 och bara han är bunden till ett bostadslån. Jag gifte mig med honom 2009, vi har ett barn tillsammans och vi bor alla tillsammans i den lägenheten. Min man har väldigt lite skuld på det lånet och nu vill han sälja lägenheten. Jag är intresserad av att sälja den lägenheten, om han är skyldig att ge en del av pengarna till sina barn från sitt första äktenskap. Jag är också intresserad av om fastigheten kan skyddas? Vilka rättigheter har jag och mitt barn i så fall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som två delfrågor. Den ena är om din man kan sälja lägenheten utan att ge en del av värdet till sina särkullsbarn. Med särkullsbarn menar jag barnen från det tidigare äktenskapet. Den andra frågan är om fastigheten kan skyddas. Den frågan förstår jag inte direkt vad som menas med, men jag antar att du menar att stoppa försäljningen. Eftersom ni är gifta är det äktenskapsbalken som blir relevant. Angående särkullsbarnen har de endast rättigheter till din mans egendom ifall han skulle avlida. Då är då ärvdabalken som blir tillämplig.

Särkullbarnens rätt vid potentiell försäljning

Inget av barnen har rätt till pengar från lägenheten så länge din man lever. Detta inkluderar även ditt barn. Ni kan alltså sälja lägenheten utan att behöva kompensera särkullsbarnen. Den situation där särkullsbarnen skulle ha rätt till pengar från din man är när han avlider. Särkullsbarnen och ditt barn räknas som bröstarvingar och om det inte finns ett testamente får bröstarvingarna dela lika på din mans kvarlåtenskap. Kvarlåtenskap är det som din man äger som han lämnar efter sig när han avlider (2 kapitlet 1 § första och andra stycket ärvdabalken). Den del som går till ditt barn har du dock rätt att använda med fri förfoganderätt fram tills att du efterlämnar ditt arv till ditt barn (3 kapitlet 1 § första stycket ärvdabalken). Finns det ett testamente som gör något av barnen arvlösa så kan det barnet eller de barnen endast kräva sin laglott från dödsboet (7 kapitlet 3 § första stycket ärvdabalken). Laglotten är hälften av arvslotten (7 kapitlet 1 § ärvdabalken). Detta gäller alla bröstarvingar.

Kan du skydda lägenheten

Din man kan inte sälja lägenheten utan ditt samtycke (7 kapitlet 5 § första stycket andra punkten äktenskapsbalken) eftersom lägenheten räknas som er gemensamma bostad (7 kapitlet 4 § första stycket tredje punkten). Detta gäller fastän man som utgångspunkt råder över sin egen egendom när man är gift (1 kapitlet 3 § äktenskapsbalken). Den rätt ditt barn har är att du och din man är skyldiga att försörja hens behov (7 kapitlet 1 § första stycket föräldrabalken). Barnets behov är bland annat att ha en bostad, men detta behöver inte vara lägenheten som din man vill sälja. Det kan vara vilken bostad som helst.

Sammanfattningsvis har särkullsbarnen ingen rätt till lägenheten. Ert gemensamma barn har endast rätt till en bostad, men inte en specifik bostad, och din man behöver samtycke från dig för att sälja bostaden.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare