Kan min make vid äktenskapsskillnad få rätt till huset som är min enskilda egendom?

Hej

Jag och min man är gifta men har ett äktenskapsförord som är skrivet såhär: "All den egendom som var och en oss förvärvat före äktenskapet eller därefter förvärvar liksom all avkastning av sådan egendom, skall vara förvärvarens enskilda egendom, som den andre således inte skall ha giftorätt i."

Mina frågor är:

Om jag ensam köper ett hus som står på mig och han bor tillsammans med mig i huset, vad händer vid en skilsmässa och bodelning?

Har han någon rätt att kräva något av huset?

Bör man skriva något kontrakt eller så ifall han vägrar flytta? Kan han vägra flytta?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lagstiftning som reglerar frågor om äktenskap är äktenskapsbalken (ÄktB). Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från när jag svarar på din fråga. I den del som svaret berör så kallad dold samäganderätt kommer jag utgå från principer som utvecklats genom avgöranden i Högsta domstolen. Det finns därför inga laghänvisningar i denna del av svaret.

Vad är problemet?

Jag tolkar det som att du och din man har upprättat ett äktenskapsförord som föreskriver att all er egendom ska vara enskild egendom och att du nu undrar om din make har någon rätt till huset om ni skulle skilja er.

Din mans möjligheter att få rätt till huset

Som jag ser det finns det två vägar som din man skulle kunna gå för att få åtkomst till huset. Det alternativ som jag skulle råda dig att vara mest uppmärksam på är hans möjlighet att hävda dold samäganderätt. Jag kommer därför börja med att redogöra för vad detta innebär och hur du förhindrar att samäganderätt uppstår. Därefter kommer jag beskriva hans möjlighet att begära att få överta huset enligt regler om makars gemensamma bostad i äktenskapsbalken. Utifrån den information som framkommer i din fråga skulle jag dock säga att risken för att du skulle bli av med ditt hus på något av dessa sätt är liten.

Innebörden av att något är enskild egendom

Du och din man har genom äktenskapsförord gjort er egendom till enskild (jfr 7 kap. 2 § 1 st 1 p ÄktB). Följden av att egendomen är enskild är att den inte kommer ingå i en eventuell bodelning (jfr 10 kap. 1 § ÄktB). Bodelning förrättas normalt vid äktenskapets upplösande, men då du och din man inte har något giftorättsgods att fördela finns heller inget behov av en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Jag kommer under rubriken Din mans möjligheter att överta den gemensamma bostaden återkomma till de möjligheter som ändå kan finnas för honom att få rätt till huset med stöd i reglerna om bodelning i äktenskapsbalken.

Din mans möjligheter att hävda dold samäganderätt

Ett äktenskapsförord reglerar som tidigare nämnt vilken egendom som är enskild och därmed vilken egendom som ska tas med i en eventuell bodelning. Att viss egendom är enskild säger däremot ingenting om vem som äger den. Utgångspunkten är att den som förvärvar egendom är ägare till den, men när det gäller just makars gemensamma bostad finns en presumtion för så kallad dold samäganderätt. Detta innebär att bostaden under vissa förutsättningar antas vara samägd av makarna. För att denna presumtion ska träda i kraft behöver två krav vara uppfyllda. För det första ska bostaden vara köpt för gemensamt bruk. Detta innebär att din avsikt när du köpte huset måste ha varit att bo där tillsammans med din man. För det andra måste din man ha bidragit ekonomiskt till köpet. Det behöver inte vara fråga om att din man betalat en del av köpeskillingen, men tillskottet måste ha haft samband med förvärvet (se t ex NJA 2013 s. 242). Det är alltså inte tillräckligt att din man exemplevis bidragit ekonomiskt till det gemensamma hushållet.

Om du köpt huset för att bo där tillsammans med din man och din man har bidragit ekonomiskt till köpet finns alltså en risk för att en eventuell domstol skulle utgå ifrån att ni haft avsikt att samäga huset. Din man skulle med en dom på sin samäganderätt också kunna söka lagfart. Detta förutsätter givetvis att din man väcker talan om dold samäganderätt.

En presumtion, som det här är fråga om, är dock bara ett slags antagande om vad som varit er gemensamma partsvilja (vad ni gemensamt velat och menat) när huset köptes. Det är fullt möjligt att motbevisa en sådan presumtion. Att avtala om att huset enbart ägs av dig är ett enkelt sätt att visa att er partsvilja varit en annan. Ett sådant avtal skulle väga tyngre än en presumtion.

Din mans möjligheter att överta den gemensamma bostaden

När det gäller just makars gemensamma bostad finns speciella regler i äktenskapsbalken. För att ditt hus i lagens mening ska anses utgöra er gemensamma bostad krävs att huset innehas huvudsakligen för ändamålet att vara er bostad (7 kap. 4 § ÄktB). Jag tolkar din fråga som att så är fallet. Trots att er bostad inte är giftorättsgods och därför inte ska ingå i en bodelning kan din man ändå begära att få överta den (9 kap. 1 § 1 st ÄktB). För att han ska ha rätt till detta måste han ha ett större behov av bostaden än vad du har och övertagandet måste i övrigt anses vara skäligt. Din man måste därtill köpa ut dig. Han blir alltså i ett sådant scenario tvungen att betala marknadspris till dig (11 kap. 8 § ÄktB). Något som talar för att den make som inte äger bostaden får rätt att överta den är exempelvis att den övertagande maken har parets gemensamma barn boende hos sig. När bostaden utgör enskild egendom är i allmänhet kraven för övertagande högre ställda än om bostaden skulle ha varit giftorättsgods.

Om din man skulle få ett domslut på samäganderätt till huset på det sätt som jag beskrivit ovan, finns också möjlighet för honom att därefter begära övertagande av huset. I ett sådant scenario skulle han inte bli tvungen att köpa ut dig till fullpris, utan enbart till den andel som han själv inte anses äga.

Om din man vägrar att flytta från huset

Jag tolkar din sista fråga som att du undrar vad som skulle hända om din man helt enkelt skulle vägra att lämna huset när det står klart att det är du som är ägare. I en sådan situation kan du kontakta Kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om avhysning, 3 § 1 p lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Detta kan du göra på KFM:s hemsida.

Hur du kan gå vidare med din fråga

Om du vill ha vidare hjälp med din fråga rekommenderar jag att du bokar tid med en jurist här på Lawline. Vi hjälper dig också gärna att upprätta ett avtal om du känner att ett sådant behov finns. Du kan boka tid här: https://www.lawline.se/boka

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare