Kan min make få stå för mina skulder?

Hej! Jag har skulder och vill inte att dessa ska drabba min sambo vid ett giftemål. Hur skriver vi äktenskapsförordet? Hur gäller det med kronofogden? Han är fullständig ägare till huset vi bor i (jag flyttade in men han står som ägare). Vi har ett gemensamt barn på 3½år. Jag vill hålla sambon helt utanför mina skulder då dessa är personliga och han ska inte behöva drabbas av dem. Hur går jag till väga för att detta ska kunna ske? Som ogifta sambos drabbas han ju inte, men som gifta ska han helt plötsligt kunna drabbas det faller mig väldigt konstigt! Snälla svara på mina frågor

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar generellt hur dina skulder kommer påverka din make.

Jag kan börja med att konstatera att dina skulder och dina ägodelar stannar hos dig vid ett giftermål, detsamma för din make, 1:3 ÄB. Det betyder att din make aldrig kommer behöva stå för dina skulder.

Ett äktenskapsförord har i sig ingen betydelse för äganderätten för egendom och skulder. Äktenskapsförord reglerar endast hur egendom delas vid en eventuell skilsmässa eller dödsfall, 10:1 ÄB.

Dock kan din make drabbas ifall kronofogden blir involverad. I dessa fall kommer kronofogden försöka utmäta din egendom. Kronofogden får i dessa fall utmäta egendomen du besitter (har i huset) om det ej görs sannolikt att de är samägare till egendomen enligt lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt. Eller att det framgår att din make är äger egendomen.

Det betyder då att ni har bevisbördan eller det är ni som måste bevisa att du inte äger egendomen som ska utmätas.

Annars är era skulder helt separerade från varandra.

Har du någon ytterligare fråga är det bara att kommentera på svaret!

Jakob WestlingRådgivare