Kan min granne spela in mig?

Hej har en fråga till dig. Kan en granne spela in mig. Om jag varit högljudd. Och går det att förvränga rösten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om någon spelar in dig kan personen göra sig skyldig till olovlig avlyssning (4 kap. 9a § brottsbalken). För att dömas för olovlig avlyssning ska personen:

1. olovligen

2. med tekniska hjälpmedel

3. vid samtal mellan andra eller vid ett sammanträde

4. dit allmänheten inte äger tillträde och,

5. som personen inte själv deltager i

6. i hemlighet avlyssna eller upptaga samtalet

Detta innebär att det är okej av din granne att spela in dig om personen gör det där allmänheten har tillträde (t.ex. på gatan utanför era hus). Det är också okej om personen själv är med i konversationen. Om personen däremot i hemlighet spelar in dig i ditt hem när personen inte själv är med i konversationen kan hen dömas för olovlig avlyssning. Detta gäller även om personen förvränger rösten. Olovlig avlyssning ger böter eller fängelse i upp till två år.

Veronica BorgRådgivare