Kan min före detta sambo kräva tillbaka pengar för hushållskostnader och liknande i efterhand?

Hej!

När jag studerade betalde min före detta sambo mer av hyran samt stod för några extra räkningar. Nu när jag flyttat ifrån honom så har han räknat ut vad han betalat mer och kräver tillbaka de pengarna. Har han rätt till det? För mig hjälps man åt när man lever ihop. Vi hade även som överenskommelse att när han betalar mer så ska jag stå för iordninghållande av hushåll, hemhandling med mera, vilket jag gjorde, men nu kräver han ändå pengar.

Hur ska jag förhålla mig till detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar sambolagen.

Två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett gemensamt hushåll och är i ett parförhållande är att anses som sambor (1 § sambolagen). I sambolagen regleras sambors egendom och hur det ska fördelas mellan sambor om ett samboförhållande upphör (se 3 § och 8 § sambolagen). I sambolagen finns det dock inget som reglerar hur hushållskostnader eller liknande kostnader ska fördelas mellan två personer som lever i ett samboförhållande, utan det är upp till var och en att komma överens om. Det går inte att kräva betalning i efterhand av den andre parten såvida parterna inte har avtalat om det från första början. Din före detta sambo kan alltså inte kräva pengar av dig för en fördelning av hushållskostnader som ni haft tidigare om ni inte avtalat om detta innan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Felicia SandvikRådgivare