Kan min förälder testamentera bort 50 % av min arvslott?

Jag är min fars enda barn. Hans fru har fyra barn sedan tidigare. De har inga gemensamma barn.

Kan min far testamentera bort upp till 50% av min arbslott till hans frus barn så jag endast får min laglott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arvsreglerna i ärvdabalken är uppbyggda med grundtanken att varje arvinge ska ärva lika mycket. Det är dock möjligt för arvlåtaren, din far, att inskränka en bröstarvinges arvslott till hälften genom ett testamente. En bröstarvinge har dock alltid rätt till sin laglott, dvs hälften av arvslotten, 7 kap. 1 § ärvdabalken. Om det finns ett testamente som inskränker bröstarvingens laglott måste bröstarvingen begära jämkning av testamente inom tidsfristen, 7 kap 3 § 1 och 3 stycket ärvdabalken. Om det inte görs förlorar bröstarvinge sin rätt till sin laglott, 7 kap. 3 § 3 stycket ärvdabalken.

Det är alltså möjligt för din far att testamentera bort upp till 50 % av din arvslott så att du endast får din laglott. Din laglott, vilken är hälften av arvslotten, kan inte testamenteras bort.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare