Kan min fd sambo kräva att jag betalar tillbaka för allt han betalade under förhållandet?

Hej!

Jag har ett ex som jag lämnade för några år sedan pga psykisk misshandel.

Under den tid vi bodde tillsammams så hade jag inget jobb och han betalade det mesta.

Jag sa att jag kan betala tillbaka när jag kan och fick svaret "se det som gåvor".

Jag vaknade idag till ett mail med en onedrive länk där han samlat alla dessa "skulder" jag har till honom. Han kräver 25000 kr från mig i detta mail.

Så vitt jag vet hade vi aldrig ett skriftligt avtal angående skuld för dessa betalningar.

Jag vet hur han är och jag vet att han kan ta det här så långt det krävs för att knäcka mig.

Jag är livrädd.

Jag har inte dessa pengar, finns det någon som helst grund för honom att kunna göra detta?

Blr jag vara orolig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bevisbördan ligger i vanliga fall på den som påstår att det är en gåva
I vanliga fall ligger bevisbördan för att något utgör gåva och inte lån på den som påstår att det rör sig om en gåva. Skulle det alltså stå klart att en pengaöverföring eller liknande skett, så är det den som anser att det är en gåva som också ska bevisa detta (se rättsfallet NJA 2017 s. 1094). Lyckas man inte med detta, kommer domstolen utgå från att det rör sig om ett lån.

Sambos lever i en ekonomisk gemenskap
I fråga om sambos är det dock annorlunda. Sambos lever i en så kallad ekonomisk gemenskap och denna innebär att man dels fördelar de vardagliga kostnaderna efter behov och förmåga, och dels också att det i samboförhållanden uppstår väldigt många ekonomiska händelser. När det rör sig om små löpande utgifter som man betalat inom ramen för sin gemensamma vardag finns det därför ingen rätt att kräva ersättning av den andre parten när samboförhållandet upphört. Och rörande större klumpsummor som inte har en klar anknytning till vardagen, så är det istället den som påstår att det är ett lån som måste bevisa detta i domstol (se rättsfallet NJA 2019 s. 23 p. 11, 12 och 14).

Sammanfattningsvis bör du därför inte oroa dig. Jag tolkar din fråga som att det rör sig om löpande, vardagliga utgifter som han kräver dig på betalning för, och dessa har man ingen rätt att få tillbaka efter det att samboförhållandet upphört. Men även om det också skulle röra sig om utgifter som inte är av vardaglig karaktär, så är det han som påstår att det rör sig om lån som har bevisbördan, och lyckas han inte bevisa detta kommer inte domstolen heller att betrakta dig om betalningsskyldig.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare