Kan min farbror hålla inne min arvslott?

far dött kan min farbror hålla inne min arvslott

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din fars tillgångar tillfaller i första hand hans efterlevande maka. Eftersom det inte nämns i din fråga så utgår jag ifrån att den problematiken inte föreligger. Annars är det du och din fars andra barn, så kallade bröstarvingar, som står först i turordningen till arvet. Din farbror har rätt till arvet endast om bröstarvingar inte finns och båda din fars föräldrar är döda. Han har alltså inte rätt att hålla inne din arvslott.

Reglerna om arvsrätt hittar du i Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637

Med vänlig hälsning,

Louise EskesenRådgivare