FrågaFAMILJERÄTTAdoption26/10/2023

Kan min farbror adoptera mig?

Jag vill inte ha min biologiska far som juridisk far längre på grund utav olika anledningar. Jag har för längesen sagt upp kontakten med honom och vill aldrig ha mer med honom att göra. Jag undrar om min farbror, som alltid varit och är mer som en far för mig, kan adoptera mig? Jag är i nuläget över 40 år och han närmar sig 70. Är detta juridiskt möjligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Jag tolkar din fråga att handla om adoption. Detta regleras i Föräldrabalken (1949:381) (FB)

Adoption av vuxen:

Den som har fyllt 18 år får adopteras endast om det finns särskild anledning till en adoption med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och den som sökanden vill adoptera och om adoptionen även i övrigt är lämplig (se 4:4 § FB).

Vid bedömning om det finns någon “särskild anledning” beaktar man speciellt om sökanden har uppfostrat den som sökanden vill adoptera eller om det annars finns en motsvarande relation till barn och förälder (se 4:4 § 2 st. FB).

Jag kan inte bedöma era omständigheterna endast utifrån din fråga, men du verkar beskriva en barn-förälder-liknande relation mellan dig och din farbror.

Det är tingsrätten i orten den sökande (din farbror i detta fallet) bor som beslutar om detta (se 4:12 FB).

Vem får adoptera?:

Enligt 4:5 FB får den som är 18 år eller äldre adoptera.

Ifall din farbror har en make eller sambo får han endast adoptera gemensamt med dem (som ett par), med undantag om den andra maken eller sambon vistas på okänd ort eller är varaktigt förhindrad att adoptera till följd av en psykisk sjukdom eller något annat liknande förhållande (se 4:6 1-2 st. FB).

Det finns alltså inget som hindrar din farbror från att adoptera dig på grund av att han är din farbror.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare