Kan min f.d. sambo kräva mig på enskild egendom som renoverats med?

Jag och min sambo har separerat vi hade skrivit ett samboavtal där det framgick bodelning skall ej ske. Vi har sålt vår villa och ska dela lika på vinsten då vi gick in med lika mycket när vi köpte den.

Däremot fick han ett gåvobrev enskild egendom på en summa pengar, där han valde att gå in med en del av dessa i vårt gemensamma hus för att bygga ut till ett nytt rum. Han säger nu att jag är skyldig honom dessa pengar (hälften) då de pengarna va hans enskilda egendom. Stämmer detta? Jag själv känner att jag blivit lurad att ingå en "skuld" som jag själv inte vetat om förrän nu när vi gått skilda vägar. Han betalde snickarna med dessa pengar från vårt gemensamma konto.

Oerhört tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utgångspunkten när det gäller egendom som enligt föreskrift i gåvobrev är enskild är att den inte ska ingå i t.ex. en bodelning. Det är dock troligt att de pengar som var din sambos enskilda egendom förlorat sin karaktär då de sammanblandats med er samboegendom. I NJA 1992 s. 773 hade en make satt in pengar i form av enskild egendom på ett gemensamt konto med redan tidigare insatta medel av makarna. Högsta domstolen beslutade i fallet att pengarna hade förlorat karaktären av enskild egendom genom insättningen på kontot. Ett liknande resonemang är rimligt att föra i ert fall; redan i samband med att pengarna sattes in på ert gemensamma konto sammanblandades det med annan egendom varför det kan argumenteras för att din sambo inte kan kräva dig på dem.

För det fall att det blir en tvist er emellan är min rekommendation att du anlitar en jurist som företräder dig. En jurist på Lawlines juristbyrå kan hjälpa dig vidare, är du intresserad av detta är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för en offert och vidare kontakt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare