FrågaFAMILJERÄTTAdoption14/07/2019

Kan min f.d. sambo adoptera min dotter, trots att vi inte längre lever ihop?

Hej.

Min 8 åriga dotter har levt med mig och min fd sambo sedan hon var 9 månader . Hon har ingen kontakt med sin biologiska pappa. Vi lever sedan 2 år tillbaka separerade men hon har bott hos honom varannan vecka . Vi har även en gemensam 5 årigt syskon . Finns det någon möjlighet för honom att i dagsläget adoptera henne med tanke på att det är den pappa hon har fast vi inte lever ihop?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det du har skrivit som att du undrar om din f.d. sambo kan adoptera din dotter, trots att ni lever separerade. Jag utgår från att du är vårdnadshavare till din dotter.

I föräldrabalken (FB) finns det regler om adoption, som jag kommer att hänvisa till.

Du riskerar att inte längre räknas som förälder till din dotter

Det är juridiskt sett möjligt för din f.d. sambo att adoptera din dotter. Dock kommer det troligen att innebära att ditt föräldraskap till din dotter bryts, så att du inte längre räknas som hennes förälder. Istället blir din f.d. sambo ensam förälder till din dotter.

Detta beror på att ni inte längre är sambor. I Sverige är det bara sambor och makar som kan göra en så kallad styvbarnsadoption (4 kap. 6 § andra stycket FB). Jag kommer nu att berätta vad en sådan adoption innebär.

En styvbarnsadoption är inte möjlig

Vid en styvbarnsadoption adopterar en sambo eller make sin partners barn, utan att partnern slutar att vara barnets förälder. Barnet blir då automatiskt gemensamt barn till samborna eller makarna (4 kap. 21 § första stycket, andra meningen FB).

En styvbarnsadoption är inte möjlig i ert fall, eftersom du och din f.d. sambo inte lever ihop. Därmed bör din f.d. sambo bli ensam förälder till din dotter om han adopterar henne. Genom en adoption bryts nämligen din dotters juridiska band till dig, så att hon inte längre anses vara din dotter (4 kap. 21 § första stycket, första meningen FB).

En adoption kräver ditt godkännande

Det är viktigt att du vet att en eventuell adoption av din dotter kräver ditt godkännande, förutsatt att du är hennes vårdnadshavare (4 kap. 8 § första stycket FB). Hennes biologiska pappas samtycke kommer också att behövas om ni har gemensam vårdnad.

Även om en styvbarnsadoption skulle bli aktuell i framtiden är den alltså inte möjlig utan ditt samtycke, samt eventuellt även den biologiska pappans samtycke.

Sammanfattning

Din f.d. sambo kan inte göra en styvbarnsadoption av din dotter, eftersom ni inte längre är sambor. Därför skulle ditt föräldraskap till din dotter förmodligen brytas om han adopterade henne.

Om du vill ha mer ingående hjälp med att reda i vad som gäller så kan du alltid ta kontakt med våra duktiga jurister. Du kan skicka ett mail till info@lawline.se eller boka en tid hos dem via hemsidan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare