Kan min exmake komma åt min enskilda egendom?

Kan min exmake komma åt min enskilda egendom i detta fallet en fastighet som jag bott i i 30 år. Äktenskapsord är upprättat men han hävdar att han har en dold äganderätt då han varit med och betalat renoveringar. I äktenskapsförordet står det att fastigheten är min till fullo. Han har dessutom tagit de saker han vill ur boet och vill ha en bodelning efteråt är det så det kan gå till.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regleringen

Frågor om äktenskapsförord och dess giltighet regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Då jag har för lite information i frågan för att gå in på detaljer, ger jag dig endast en generell översikt av regleringen på området.

Egendomen

Enligt 7 kap 1 § är en makes egendom giftorättsgods om det inte är enskild egendom. Enligt 7 kap 2 § p1 är egendom enskild om det framkommer av ett äktenskapsförord.

Det vill säga, är din fastighet enskild enligt ett äktenskapsförord är det svårt att hävda motsatsen. Det finns dock en möjlighet att jämka en bestämmelse i ett äktenskapsförord enligt 12 kap 3 § ÄktB men det förutsätter att villkoret är oskäligt.

Vad gäller egendom som är tagen ur boet finns det en bestämmelse i 9 kap 3 § ÄktB som stadgar redovisningsskyldighet för egendom fram tills bodelningen. Din exmake kommer att vara tvungen att redovisa egendomen, som ev ska ingå i en bodelning.

Önskar du vidare rådgivning i ditt ärende skulle jag rekommendera dig att kontakta vår express-rådgivning. Där har du också möjlighet till återkoppling i ditt ärende.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare