Kan min ex-sambo kräva mig på en förlustkompensation när hen säljer sin bil?

Om min sambo köper en bil när vi bor tillsammans och sedan säljer den när vi separerat. Ska jag då stå för halva summan som hen förlorat på att sälja bilen. Tex bilen köptes för 200 000kr och såldes sedan för 150 000kr. Kan hen då krävs mig på 25 000kr?

Ingen formell bodelning är gjord.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din före detta sambo kan inte kräva dig på 25 000 kr. Nedan följer en förklaring.

När ni separerade upphörde ert samboförhållande, se 2 § sambolagen. Vid en separation ska endast er gemensamma bostad med bohag delas lika, eftersom det räknas som samboegendom, se 3 § sambolagen. Övriga tillgångar behåller ni var för sig. Det innebär om din ex-sambo köpte en bil med sina egna tillgångar, tillhör bilen din ex-sambo vilket betyder att din ex-sambo kan göra vad hen vill med den. Det är dock inte möjligt att kräva dig på en förlustkompensation. Det skulle inte vara möjligt även om ni ägde bilen tillsammans.

Det är fullt naturligt att en bil minskar i värde med tiden.

Sammanfattning

Din ex-sambo kan inte på något sätt kräva en förlustkompensation. Efter er separation råder var part över sin egendom. Det är fullt naturligt att bilar minskar i värde med tiden. Din ex-sambo kan inte förvänta sig att sälja bilen till samma värde som hen köpte den för. Om du behöver vidare hjälp med att förklara det för din ex-sambo, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare