Kan min egendom blir utmätt för min sambos räkning.

Hej! Min sambo har skuldsanering och det är utmätt efter vad jag och han tjänar och vad han får ha kvar osv. Men om jag skulle få en bonus från mitt jobb, på vi säger 10.000kr för att chefen vill ge specifikt mig det. Kan det påverka hans skuldsanering? Kan jag få behålla dem utan att de rör dem?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras både i sambolagen (SamboL) och utsökningsbalk (UB).

Jag tolkar din fråga som så att skulden enbart tillhör din sambo, och inte dig.

Utmätning

Enligt 4 kap. 18 § UB får enbart egendom för egen räkning utmätas. Detta innebär att din egendom inte kommer att utmätas för din sambos räkning.

Samboegendom

Det kan inbland vara svårt att veta vilken egendom som tillhör vem, specillt när man bor tillsammans. Men när det kommer till samboförhållande är det enbart samboegendom som kan vara föremål för utmätning. Enligt 3 § Sambolagen är det enbart bostad och bohag som anses vara samboegendom. Detta innebär att din enskilda inkomst inte kan utmätas för att det anses tillhöra din sambo.

Slutsats

Din rätt till bonus kommer inte, enligt 4.18 UB, vara föremål för utmätning. Detta för att det är din egendom och inte din sambos.

Hoppas du fick svar på din fråga, skulle du ha fler frågor är du välkommen tillbaka till oss på Lawline.

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare