FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet29/09/2019

Kan min bror tvinga mig att betala kostnader för min pappas fastighet?

Min pappa börjar nu bli gammal och måste flytta till ett service boende. Han vill inte sälja huset som han äger samtidigt som han inte har råd att betala båda kostnaderna för serviceboendet och fastigheten.

Min bror tycker därför att vi (3 bröder) ska dela på omkostnaden för fastigheten tills dess att pappa går bort.

Kan min bror tvinga mig att betala den kostnaden? Kan arvet påverkas om jag väljer att inte betala?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan din bror tvinga dig att betala?

Utifrån din fråga tolkar jag det som att din far själv äger huset det är fråga om. Du har ingen skyldighet att stå för några omkostnader så länge du inte är ägare av fastigheten eller om det finns ett avtal mellan dig och brodern där du gått med på att betala.

Kan arvet påverkas om du väljer att inte betala?

Den enda som kan påverka hur stort ditt arv blir är din far. Om han finner det lämpligt kan han upprätta ett testamente där han väljer att lämna ett större arv till dina bröder än till dig, eller vise versa (9 kap ärvdabalken). Detta är dock en möjlighet oberoende av om du betalar för fastigheten eller ej.

I det fall din far själv får betala för fastigheten lär hans förmögenhet också minska, vilket förstås också påverkar mängden pengar som i sin tur kan ärvas. Du har dock i vilket fall ingen skyldighet att betala för fastigheten om du inte vill.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare