Kan min bil utmätas om jag har lånat ut den till en person med betalningsanmärkningar?

Om jag lånar min bil till någon som har betalningsanmärkningar på sig, kan polisen, eller kronofogden mätaut eller beslagsta min bil?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Utsökningsbalken (UB).

Kan man utmäta annans egendom för egen skuld?

Enligt 4 kap 17 § UB får utmätning av lös egendom göras om det framgår att egendomen tillhör gäldenären, det vill säga den skuldsatte. Vid bedömningen av huruvida egendomen tillhör gäldenären använder man sig av den så kallade besittningspresumtionen. Denna innebär att egendom som finns i gäldenärens besittning presumeras (antas) tillhöra gäldenären, 4 kap 18 § första stycket UB. Med andra ord, om du har lånat ut bilen till en person och bilen finns hos personen antas det att personen äger bilen. Av samma paragraf följer dock att presumtionen bryts om det framgår att egendom tillhör någon annan. Eftersom du endast har lånat ut bilen till personen borde det inte vara svårt för dig att bevisa att du är ägaren till bilen genom exempelvis registreringsbevis och köpehandlingar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare