Kan min bil utmätas om det finns ett äganderättsförbehåll?

Jag lånar 32000kr av min flickvän till att köpa en bil. Jag kommer att stå som ägare då jag har stora skulder hos kronofogden. Finns det nån möjlighet att förhindra någon form av utmätning av bilen, typ äganderättsförbehåll?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga så tolkar jag det som att du och din flickvän är sambor.

Om du står som ägare på bilen och kronofogden knackar på så kommer din nyinköpta bil att kunna utmätas. Även om ni skulle äga halva bilen var och båda står som ägare kommer kronofogden att kunna utmäta din andel av den. Du nämner äganderättsförbehåll, alltså att du köper bilen på avbetalning (s.k. kredit) av säljaren. Det hindrar tyvärr inte kronofogden från att utmäta bilen.

Det finns regler som förhindrar kronofogden att undanta viss egendom, exempelvis sådan som används för ditt arbete. Om det är så att du behöver en bil för ditt arbete så föreslår jag att du kontaktar kronofogden för att kolla med dem vilken bil du kan köpa utan att den kan utmätas.

Detta kan du läsa mer om i Utsökningsbalken kap. 4 §§ 17–19 och kap. 5 §§ 1, 5. Den hittar du här.

Vänlig hälsning,

Fredrik RisingRådgivare