Kan min bil undantas från utmätning?

Jag har skulder hos kronofogden och äger en bil. Kan kronofogden utmäta den? Bor ute på landet med ur usel bussförbindelse och behöver bilen för att familjen ska kunna ta sig någonstans. Har en dotter på 5 månader med så behöver verkligen bilen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om utmätning (dvs. att en del av den skuldsattes egendom användas för att få in pengar att betala skulden med) finns i utsökningsbalken (UB)

Utmätning av lös egendom

Enligt 4 kap. 17 § UB får lös egendom utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären (den skuldsatta). Kronofogden utmäter egendom i en viss ordning, vilket framgår av 4 kap. 3 § 2 st. UB. I första hand kommer t.ex. kontanter eller pengar på banken utmätas. Vilken ordning egendom utmäts i framgår av kronofogdemyndighetens hemsida (se här).

Undantag från utmätning

Kronofogdemyndigheten får inte utmäta egendom som är undantagen enligt lag. Av 5 kap. UB framgår vilken egendom som undantas från utmätning. I 5 kap. 1 § 3 p. UB stadgas bl.a. att vissa arbetsredskap och annan utrustning kan vara undantagen från utmätning om det behövs för gäldenärens försörjning.

Det framkommer inte av din fråga huruvida bilen används för att du eller din partner ska kunna ta er till arbetet, men om det är så att du är beroende av bilen för din försörjning kan den bli undantagen från utmätning. Det kan vara t.ex. som i ditt fall, att det råder brist på andra kommunikationssätt för att kunna ta sig till arbetet. Det tas vid en bedömning enligt 1 § även skälig hänsyn till vad gäldenärens familj behöver, enligt 5 kap. 2 § UB

Om bilen har ett högre värde än vad som kan anses skäligt att undanta från utmätning, ska den utmätas med förbehåll (5 kap. 4 § UB). Det innebär att gäldenären (efter att utmätning har skett) får ett skäligt belopp för att kunna skaffa sig vad han eller hon behöver istället för den sålda egendomen.

Bilens värde har således en betydelse för huruvida en utmätning av bilen ska ske. Detta behandlades bl.a. i NJA 1984 s. 824, där det stod klart att gäldenären behövde bilen för sitt arbete. Värdet på bilen antogs vara 16 000 kr och HD ansåg det rimligt att 12 000 kronor skulle tillfalla ägaren för inköp av en ny bil. I detta fall ansåg HD att 60 % av prisbasbeloppet var en rimlig summa för att kunna köpa en ny bil, men en bedömning får göras i varje enskilt fall.

Sammanfattning

Kronofogdemyndigheten kommer att göra en bedömning i varje enskilt fall och jag kan därför inte med säkerhet uttala mig om hur de kommer gå till väga i ditt fall.

Generellt gäller dock att en bil kan bli undantagen från utmätning om den behövs för gäldenärens försörjningsbehov. Bilens värde har betydelse för huruvida undantag från utmätning kan anses skäligt.

Kronofogden kommer dessutom att utmäta egendom i en viss ordning, och det är därför inte säkert att just bilen kommer att bli utmätt. Jag rekommenderar att ni, om möjlighet finns, berättar för dem att ni vill att annan egendom ska bli utmätt i första hand.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på dina frågor, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare