Kan min arbetsgivare neka mig studieledighet?

Hej,

Jag har varit tjänstledig för studier i ett halvår och tanken var att jag skulle börja jobba nu den 24/1-22, jag har dock inte fått något schema ännu för arbetet. Jag har idag 17/1-22 fått besked om att jag har kommit in på en utbildning jag vill gå och har då meddelat min arbetsgivare att jag vill skjuta upp min tjänstledighet ytterligare ett halvår. Kan han neka detta?

Tacksam för snabbt svar,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (studieledighetslagen).

För att ha rätt till ledighet krävs det att arbetstagaren varit anställd hos arbetsgivaren under de senaste sex månaderna eller i sammanlagt 12 månader under de senaste två åren (3 § studieledighetslagen). Eftersom du redan varit ledig från ditt arbete på grund av studier i ett halvår utgår jag från att du har varit anställd hos din arbetsgivare under de senaste 6 månaderna och därmed uppfyller kraven för att omfattas av rätten till ledighet.

En arbetsgivare kan inte neka ledighet om en arbetstagare vill studera (1 § studieledighetslagen), men arbetsgivaren har rätt att skjuta upp ledigheten under en viss tid (4 § studieledighetslagen). En arbetsgivares rätt att skjuta upp ledigheten ser dock olika ut beroende på om kollektivavtal tillämpas på arbetsplatsen eller inte. Jag kommer därmed presentera hur det ser ut i båda fallen.

Om kollektivavtal finns: Arbetsgivaren har rätt att skjuta upp ledigheten i upp till sex månader och skulle arbetsgivaren vilja skjuta upp ledigheten längre än så måste fackförbundet samtycka till det (5 § studieledighetslagen).

Om kollektivavtal inte finns: Arbetsgivaren har rätt att skjuta upp ledigheten i upp till två år efter ansökan och skulle arbetsgivaren fortfarande neka ledighet går det att begära prövning hos domstolen (6 § studieledighetslagen).

Sammanfattningsvis kan din arbetsgivare inte neka dig ledighet för att studera, men din arbetsgivare har rätt att skjuta upp din ledighet under en viss tid.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,
Felicia SandvikRådgivare