Kan min arbetsgivare kräva att jag jobbar på lov när jag beviljats tjänstledigt för heltidsstudier?

Hej! Jag är beviljad tjänstledighet för heltidsstudier i tre år. Min arbetsgivare säger nu att jag är ålagd att arbeta under veckorna mellan terminerna. Jag har skoluppgifter som sträcker sig in efter terminens slut och det vore svårt att kombinera detta med jobb. Har hon rätt att kräva att jag ska jobba dessa veckor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga rör tjänstledighet på grund av studier är reglerna i Lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning tillämplig. (StudL) Du skriver att du redan beviljats tjänstledighet från din arbetsgivare för heltidsstudier i tre år. För att besvara din fråga krävs dock en närmare diskussion om hur din ansökan utformades. Detta eftersom det är helt avgörande för vad din arbetsgivare har rätt att kräva av dig under din ledighet. Jag kommer därför nedan presentera två alternativa svar för dig.

Sammanhängande ledighet för hela studietiden eller ledighet terminsvis?
Som arbetstagare har du rätt att ansöka om ledighet för studier helt eller delvis, sammanhängande eller terminsvis. (1§ StudL) De olika ansökningsformerna påverkar dina rättigheter och skyldigheter mot arbetsgivaren.

Sammanhängande ledighet

Om du ansökt om sammanhängande ledighet för ett eller flera läsår i taget så har du rätt att vara helt ledig under hela den perioden. En sammanhängande ledighetsansökan medför att din arbetsgivare alltså inte kan kräva att du jobbar under ledigheten mellan terminerna.

Terminsvis ledighet
Om du ansökt om tjänstledigt för dina studier terminsvis gäller ledigheten endast under terminstid. Det medför isåfall att arbetsgivaren har rätt att kräva att du arbetar under ledigheten mellan terminerna.

Mitt råd till dig
Se över hur du utformade din ansökan om tjänstledighet. Begärde du sammanhängande läsårsledighet eller ledighet terminsvis? Om du begärde terminsvis ledighet så är mitt råd i första hand att prata med din arbetsgivare om ditt problem och se om arbetsgivaren kan ändra sin inställning. I andra hand är mitt tips att du skriver en ny ansökan där du begär tjänstledigt sammanhängande för hela studieperioden. Viktigt att tänka på om du skickar in en ny ansökan är att arbetsgivaren har laglig rätt att skjuta på beviljandet till ledigheten för studierna i max 6 månader, förutsatt att ni har ett kollektivavtal på arbetsplatsen.

Sandra LundinRådgivare