FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/12/2021

Kan min arbetsgivare göra avdrag på min lön?

Hej!

Jag är en anställd massageterapeut på ett litet företag sedan 18 år tillbaka.

Idag var en kund missnöjd med min massage så min arbetsgivare gav 50 % rabatt på den massagen sedan ska hon dra 50% på min lön för att täcka behandlings priset, får hon göra så?

Tacksam för svar

Mvh Malin

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att göra ett avdrag på lönen på detta sätt kallas för kvittning i lagens mening. Förutsättningarna för att en arbetsgivaren ska få kvitta en fordran mot arbetstagarens lön är strikt reglerade i lag och regleras i lagen om arbetsgivarens kvittningsrätt.

När får kvittning ske?

Det finns tre förutsättningar för att din arbetsgivare ska få kunna göra kvittningen. Dessa är:

1. Om du (arbetstagaren) medger kvittning (2 § Lagen om arbetsgivarens kvittningsrätt)

2.Om arbetstagaren har en skuld som är klar och förfallen och som uppkommit i samband med anställningen och antingen grundas på avtal eller avser ersättning för skada som arbetstagaren vållat uppsåtligen i tjänsten (3 § 1 st. Lagen om arbetsgivarens kvittningsrätt).

3.Om det finns ett kollektivavtal som arbetstagaren är sluten till och som tillåter kvittning (3 § 3 st. Lagen om arbetsgivarens kvittningsrätt).

I ditt fall verkar det inte som att du medgivit kvittning eller att du haft en skuld till arbetsgivaren som grundas på avtal eller avser ersättning för skada som du vållat uppsåtligen i tjänsten. Jag tolkar det som att du inte har gjort kunden missnöjd med flit och därmed har du inte vållat skada för arbetsgivaren uppsåtligen. Eftersom förutsättningarna som tillåter kvittning inte är uppfyllda innebär det att din chef inte får dra av 50 % av massagen från din lön.

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning, om jag har missförstått din fråga är du självklart välkommen att återkomma med en ny!

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare