FrågaARBETSRÄTTSjuk 02/05/2018

Kan min arbetsgivare ge mig tjänstledigt, efter 180 sjukdagar, för att prova på annat arbete?

Angående Lag (2008:565) om rätt till ledighet för att på grund av sjukdom prova annat arbete 2§ står det att man ska ha ingått anställningsavtal med annan arbetsgivare mellan dag 91 -180 av sin sjukskrivning. Om man ingår senare då man fortfarande är delvis sjukskriven, dvs. efter dag 180 med ny arbetsgivare gäller inte rätten till tjänstledighet då?

Gäller rätten även vid deltids sjukskrivning t.ex 25%?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

För att motverka den passiviteten som lätt uppstår i sjukskrivningsprocessen för en anställd har regeringen infört fasta hållpunkter vid 90 dagar och 180 dagar. De fasta hållpunkterna är tidsbestämda gränser för när och hur arbetsförmågan ska bedömas. Resultatet av denna prövning avgör om fortsatt rätt till sjukpenning föreligger. Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen fick därmed i uppdrag att underlätta övergångarna mellan sjukskrivning, arbetssökande och nytt arbete.

Lag (2008:565) om rätt till ledighet för att på grund av sjukdom prova annat arbete infördes som en del i den processen. Rehabiliteringskedjan innebär att för en anställd som är sjukskriven först prövas om en återgång i de vanliga arbetsuppgifterna på något vis kan underlättas. Sedan ska möjligheterna till omplacering till annat arbete hos arbetsgivaren kunna komma prövas och därefter även arbetsuppgifter utanför den befintliga arbetsgivarens verksamhet. Lagen innefattar både heltidssjukskrivna och deltidssjukskrivna.

Efter 90 dagar:
Försäkringskassan ska då pröva om din arbetsförmåga kan användas i något annat arbete hos arbetsgivaren. Du kommer antagligen att bli ombedd att skaffa ett utlåtande från arbetsgivaren om hur de kan tillvarata din arbetsförmåga. Hänsyn till ditt yrke tas inte i denna prövning. Du måste själv se till att få ett utlåtande från din arbetsgivare (blankett finns hos Försäkringskassan). Du medges nu också rätt att söka tjänstledigt för att prova på ett annat arbete.

Efter 180 dagar:
Du har endast rätt till sjukpenning om du inte kan utföra något arbete på den vanliga arbetsmarknaden. Det gäller inte om det bedöms att du med stor sannolikhet kommer att kunna återgå i arbete hos din arbetsgivare före dag 366. Då bedöms din arbetsförmåga i förhållande till ditt vanliga arbete även efter dag 180, med risk för att arbetsgivaren vill diskutera uppsägning.

Det finns inget som hindrar att arbetsgivaren ger dig tjänstledigt efter 180 dagar. Däremot är det ingen rättighet som du har enligt denna lag då den endast reglerar tiden mellan 90 till 180 dagar. Du har således inte rätt till tjänstledigt enligt denna lag. Om försäkringskassan ger dig rätt till sjukpenning så kan du ha rätt till tjänstledigt enligt andra regler, i ditt kollektivavtal/anställningsavtal. Så det kan finnas andra alternativ för dig beroende på vad försäkringskassans utvärdering, efter 180 dagar, visar. Jag rekommenderar att du kontaktar både ditt fackförbund (om du har ett) och försäkringskassan samt arbetsförmedling för att få svar på dina rättigheter att få prova andra arbeten under din sjukskrivningstid.

Myndigheterna ska pröva möjligheter för varje enskild och därför kan det bli svårt för oss här att svara exakt vad som kan komma gälla för dig.

Hoppas allt löser sig till det bästa för dig

Jennie NilssonRådgivare