Kan min ansökan om skiftesman stoppas?

Skiftesman. Om jag ansöker om skiftesman via Tingsrätten, kan någon av de övriga arvingar stoppa min söknad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De som är behöriga att ansöka om att tingsrätten ska utse en skiftesman är dödsbodelägarna. Till dödsbodelägare räknas efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare. Ansökan ska innehålla ett förslag på en person som kan utses till skiftesman och det är att föredra om den personen också skriver att hen åtar sig uppdraget. Om en behörig dödsbodelägare har ansökt om skiftesman kommer en sådan att förordnas, oavsett om övriga dödsbodelägare motsätter sig detta. Skiftesmannens beslut kan dock överklagas till tingsrätten.

Slutsats

Om du ansöker om skiftesman kommer inte de övriga dödsbodelägarna att kunna stoppa din ansökan. Även om de motsätter sig att en skiftesman utses kommer en skiftesman att utses. Däremot finns möjlighet för övriga dödsbodelägare att överklaga skiftesmannens beslut. Det blir då upp till tingsrätten att avgöra om skiftesmannens beslut ska kvarstå eller inte. Vill du läsa mer om hur du ska gå tillväga för att ansöka om skiftesman kan du vända dig hit

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, i annat fall är du välkommen att höra av dig till Lawline på nytt.

Med vänliga hälsningar,

Sofia DanielssonRådgivare