FrågaAVTALSRÄTTGåva25/07/2019

Kan man villkora gåva av fastighet i efterhand?

Hej

Jag ska skilja mig och vi har börjat titta på en bodelning. Min exfru fick sitt barndomshem som gåva av sina föräldrar för ca 13 år sedan (vi var sambo ej gifta vi tidpunkten). Nu har hennes föräldrar villkorat gåvan i efterhand och menar då att den ska återkallas. Är det möjligt att göra? Jag avsa mig min lägenhet och flyttade in och har renoverat både hus och trädgård utan varken min exfru eller föräldrars hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att en gåva ska villkoras krävs det att villkoret framkommer vid gåvotillfället. Det är inte möjligt att i efterhand villkora en gåva för egendom man inte längre äger (vilket verkar ha skett i det här fallet). I samband med att din exfrus föräldrar skänkte fastigheten till sin dotter ska ett gåvobrev ha överlämnats. Det är det gåvobrevet som gäller, inte senare tillkomna villkor.

Min rekommendation är att du anlitar en jurist som företräder dig och ser till dina intressen i bodelningen. Om du önskar boka tid med en jurist på Lawlines juristbyrå är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för en offert.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare