Kan man vara särbo även om man är gift?

Kan man vara särbo om man har varit gift den personen och om inkomster räknas ihop ?? Vart kan man göra anmälan till om man är särbo

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ja, du kan vara särbo trots att du är gift

Som rubriken redan avslöjar finns det inga hinder mot att vara särbo trots att du är gift. Lagen ställer inte upp några krav på att du måste bo tillsammans med din make/maka.

Du behöver inte göra någon anmälan

Det finns inget krav på att du ska anmäla att du är särbo. Det räcker att ni är folkbokförda på två olika adresser.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare