Kan man vara gifta och bo isär?

Jag och min fästman tänkte gifta oss nästa sommar men vill fortsätta vara särbos tills mina barn flyttat ut. Kan detta bli ett problem? Att vara gifta och inte bo ihop alltså.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Juridiskt finns det inget som hindrar ett gift par från att bo isär, som andra sidan av myntet finns det inte heller något som tvingar ett gift par att bo ihop. Det är alltså fullt möjligt och inget problem för er att bo isär trots att ni är gifta, till dess att dina barn flyttat ut.

Hoppas du fick svar på din fråga och grattis till det framtida bröllopet!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare