Kan man utesluta personer i sitt testamente?

min mor vill skriva testamente, jag och min syster är de enda som lever , men jag har två syskonbarn som hon inte vill ska ärva henne, ärver dom henne även om hon skriver i sitt testamente att de ska uteslutas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hur arvet efter en avliden ska fördelas finns i ärvdabalken. Om det inte finns ett testamente när din mor dör kommer hennes arv att fördelas enligt den ordning som är listad i 2 kap. ärvdabalken. Enligt 2 kap 1 § ärvdabalken ska i första hand arvet gå till den avlidnes bröstarvingar, vilket är ni barn. Arvet delas då lika mellan alla barn som din mor har. Jag tolkar det som att dina syskonbarn är barn till ett avlidet syskon till dig. I det fallet kommer syskonbarnen att ärva den del av arvet som skulle ha tilldelats deras förälder.

Att skriva ett testamente innebär att denna ordning som jag redovisat ovan inte längre gäller. Finns ett giltigt testamente ska arvet fördelas enligt detta testamente. Om din mor i testamentet väljer att skriva att endast du och din syster ska få ta del i arvet kommer ingen annan ha rätt till arvet. Om din mor väljer att utesluta syskonbarnen i sitt testamente kommer syskon barnen inte att få något arv från din mor.

För att testamentet ska vara giltigt krävs att formkraven i 10 kap 1 § ärvdabalken är uppfyllda.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Cecilia KnutsenRådgivare