Kan man utbilda sig efter avtjänat straff?

Efter ett avtjänat straff på ca 3 år för väpnat rån, kan man därefter utbilda sig till och arbeta som högstadielärare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Studier i fängelse

Nästan alla som sitter i fängelse blir en dag fria och återvänder till samhället. Därför har Kriminalvården en egen utbildningsorganisation, Lärcentrum, med utbildningschef, rektorer och lärare. De intagna kan gå en yrkesutbildning, till exempel svetsutbildning, truckutbildning, verkstadsmekanisk utbildning och trädgårdsutbildning. Det finns också många teoretiska kurser (vuxenutbildning) på grundskole- och gymnasienivå. Några få läser på högskole- och universitetsnivå. Det syns inte i betyget att man har pluggat i fängelse.

Studier efter avtjänat straff

Du kan utbilda dig efter att ha avtjänat ett straff. Det som krävs är att du har grundläggande behörighet. Den kan du till exempel skaffa dig genom fullständigt betyg från gymnasieskola, gymnasieexamen, komvux eller folkhögskola.

Carolina OlssonRådgivare