Kan man undgå turordningsreglerna i LAS?

Kan man undgå turordningen?

Lawline svarar

Hej!

Som du redan verkar ha koll på är huvudregeln att en arbetsgivare måste beakta turordningsreglerna i Lagen om anställningsskydd vid uppsägningar (Lagen om anställningsskydd 22 §).

Man kan undgå turordningsreglerna i Lagen om anställningsskydd genom kollektivavtal

Bestämmelsen om turordningsreglerna är dock semidispositiv, vilket innebär att man kan göra avvikelser från turordningsreglerna i Lagen om anställningsskydd genom kollektivavtal (Lagen om anställningsskydd 2 och 22 §§). Om det står avvikande turordningsregler i kollektivavtalet så gäller alltså dessa i stället för turordningsreglerna i Lagen om anställningsskydd.

Svaret på din fråga blir därför att man kan undgå från turordningsreglerna i Lagen om anställningsskydd genom att bestämma om andra turordningsregler i ett kollektivavtal.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,
Isaac JurisRådgivare