Kan man tvinga sig till ett utköp av bostad när den ena sambon avlider?

Hej Vid en bodelning, vem är det som bestämmer vid vilken tidpunkt ett utköp eller försäljning av bostad ska göras? Exempel: min sambo gick bort. Vi hade inget testamente. Vi köpte huset tillsammans för gemensamt boende. Han hade två barn, som nu ärver honom. Jag vill bo kvar och köpa ut barnens andel nu men de vill vänta att bli utköpta tills marknadspriserna gått upp igen. Kan jag tvinga fram ett utköp nu eller kan de tvinga mig att vänta med att köpa ut dem?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns två scenarier i detta fallet:

1. Du begär bodelning enligt sambolagen

2. Ni avtalar om en annan lösning

Jag kommer nu att gå igenom dessa var för sig.

Bodelning enligt sambolagen:

Först och främst bör konstateras att bostad som är förvärvat för gemensamt bruk utgör samboegendom enligt 3 § Sambolagen. I svensk rätt finns det en möjlighet för efterlevande sambo att begära bodelning när samboförhållandet upphör på grund av att den andra sambon ex. avlider. Bestämmelsen finns i 8 § Sambolagen. Det innebär att en bodelning görs och det sker med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde - dvs. den dag då sambon avled. I sådana fall kommer bostaden att värderas till marknadspris.

Observera att det endast är möjligt att begära bodelning senast när bouppteckningen förrättas. Det framgår av 8 § 2 st 2 meningen Sambolagen.

Avtal om en annan lösning:

Det finns ingenting som hindrar att ni, sinsemellan, avtalar om att lösa ut barnens andel vid ett senare tillfälle. Men det finns ingen legal rätt, utan det blir då frågan om ett obligationsrättsligt förhållande. Som sambo har du dock rätt att, enligt sambolagen, begära bodelning inom den tidsram då bouppteckningen förrättas.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan man säga att det beror på. Jag har dessvärre för lite information i frågan för att kunna ge dig en närmare rådgivning, men vill du som sambo tillvarata din rätt och begära bodelning, finns det en möjlighet till det. Men det finns också en möjlighet att avtala om en annan lösning. Det finns alltså inget rätt eller fel, utan situationen kan lösas på båda sätten.

Om du skulle behöva mer ingående rådgivning och hjälp är du varmt välkommen att kontakta vår expressrådgivning. Där har du dessutom möjlighet till uppföljning av ditt ärende. Jag bifogar en länk HÄR, där du kan läsa mer om hur du kan gå tillväga för att komma i kontakt med en rådgivare.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare