Kan man trycka upp citat från låttext i kommersiellt syfte?

Hej! Kan jag trycka t ex Patti Smiths låttitel People have the power på en tygkasse om jag anger hennes namn?

Är formuleringen hennes eller kan jag trycka den utan hennes namn?

Vill sälja den till medlemmarna i en social community för att stötta dem som driver den.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så undrar du ifall du kan trycka texten People Have The Power på tygkassar för försäljning efter Patti Smiths kända låt med samma namn.

Vad säger upphovsrätten?

En upphovsman som har upphovsrätt över sitt verk har en uteslutande rätt att förfoga över verket enligt 1 kap. 2 § upphovsrättslagen (URL). Upphovsmannen har rätten att framställa exemplar av verket samt bjuda ut verket till försäljning i både ursprungligt och förändrat skick, ingen annan kan göra det här utan upphovsmannens tillstånd.

Rätten att citera (låt)texter

Det finns ett undantag från kravet på upphovsmannens godkännande för att få citera texter. Enligt 2 kap 22 § URL så får alla citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Det här gäller däremot endast i fall av privat bruk. Om du endast tryckte upp en tygkasse till dig själv, hade det alltså varit okej men för att få rätt att sälja tygpåsarna, krävs det att du har upphovsmannens tillstånd.

Är formuleringen hennes?

Upphovsrätt till ett verk kommer automatiskt om verket uppnår verkshöjd genom tillräcklig originalitet och självständighet, låttexter gör oftast det. Texten går att starkt koppla till Patti Smith, den är tagen från en av hennes kändaste låtar och låten i sig är i sin tur också väldigt känd. Det hade varit svårt att argumentera för att det inte skulle kunna kopplas till henne och att formuleringen inte är hennes.

För att få sälja tygkassarna krävs alltså samtycke från upphovsmannen. Ett intrång i upphovsrätten kan leda till olika konsekvenser. Som t.ex. att du förbjuds att trycka upp fler tygkassar och tvingas betala vite och/eller skadestånd.

Om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare