Kan man testamentera till vem man vill?

Hej!

Hur fungerar arvsrätten i Sverige? Om jag inte har barn/sambo, men släktingar. Och jag skriver testamente där jag tex vill ge alla mina ägodelar och all min egendom till en person (som inte tillhör familj/släkt), blir det så då? Jag har fått motsägande svar så jag är nyfiken vad lagen säger.

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din fråga som att du undrar hur ett arv fördelas om man inte har några barn och testamenterar allt till en utomstående person.

För att besvara din fråga får man kika i Ärvdabalken (ÄB) där arv och testamente regleras.

När det kommer till arv inom familjen så pratar man i svensk rätt om olika arvsklasser. Den första arvsklassen består av den avlidnes eventuella barn (2 kap 1 § ÄB). Barnen kallas då också för bröstarvingar, och här finns även en rätt för eventuella barnbarn att träda i förälderns ställe om dessa är avlidna (2 kap 1 § andra stycket ÄB). Bröstarvingarna är de som har rätt till sin laglott, dvs. det är inte möjligt att genom testamente göra dem arvlösa (7 kap 1 § ÄB). Jag misstänker att det är i denna diskussion som du har fått höra lite motsägande bud.

Om det finns bröstarvingar (barn och andra i nedåtgående led), kan man visserligen testamentera allt man äger till någon utomstående. Däremot har då bröstarvingarna rätt att klandra testamentet för att få ut sin laglott vilket motsvarar hälften av arvslotten (7 kap 3 § ÄB). Det finns även en tidsfrist på 6 månader om man vill klandra testamentet, efter det har rätten gått förlorad (7 kap 3 § tredje stycket ÄB).

Om det inte finns några bröstarvingar kan man däremot testamentera allt man äger till vem/vilka som helst. Detta innebär att ingen annan släkting kan kräva att ta del av arvet eftersom övriga arvsklasser, dvs. föräldrar/ syskon osv inte kan vara bröstarvingar. Därmed har de ingen rätt till någon laglott.

En sambo har inte någon arvsrätt utan får bara ärva om det finns ett testamente med förbehåll om att hen ska ärva.

Viktigt att tänka på är att testamentet ska uppfylla de formkrav som finns i 10 kap 1 § ÄB, dvs skriftligt, undertecknat och bevittnat av två vittnen samtidigt närvarande.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare