FrågaAVTALSRÄTTGåva02/12/2020

Kan man ta tillbaka gåvor?

Hej, jag skulle behöva hjälp med en fråga och skulle vara väldigt tacksam för svar!

Jag och min sambo har gjort slut. Han friade till mig när vi var tillsammans, vi förlovade oss och idag kräver han tillbaka ringen. Då ringen är en gåva från honom till mig så jag antar jag han inte har rätt till att få tillbaka den men skulle uppskatta att veta vad som gäller i den frågan.

Sen gav han sin dator till mig när vi gjorde slut. Jag har skriftligt intyg på att han frivilligt, nästintill tvingande sagt att jag ska ta den. Jag har alltså inte "tvångstagit" den. Han köpte inte datorn till avsikt att jag skulle få den, men gav den som sagt senare till mig. Räknas det som en gåva som han inte har rätt att få tillbaka?

Idag hotar han med att stöldanmäla ringen och datorn om han inte får tillbaka dom.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom en dator och en förlovningsring räknas som lös egendom blir gåvolagen tillämplig (1 § gåvolagen).

Allmänt om gåvor
För att något ska klassas som en gåva finns det generellt tre förutsättningar som ska vara uppfyllda:

1) Gåvan ska ges frivilligt.

2) Det ska inte finnas krav på motprestation.

3) Det ska finnas en gåvoavsikt.

Huvudregeln är att när en gåva har blivit fullbordad går den inte att ångra (1 § gåvolagen). En gåva anses fullbordad när den kommit i gåvotagarens besittning, alltså lämnats över till mottagaren (2 § gåvolagen).

Förlovningsringen och datorn klassas troligtvis som gåvor
Utifrån de omständigheter du beskriver låter det som att både datorn och förlovningsringen var tänkta att vara gåvor till dig och att de har överlämnats till dig. Om du har burit förlovningsringen på ditt finger borde den anses ha kommit i din besittning. Angående datorn kan du använda det skriftliga intyget på att han gett dig datorn som bevis för att styrka att han har avsett att datorn ska vara en gåva till dig.

Det framstår alltså inte som att han har rätt att kräva tillbaka ringen eller datorn.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Frida FahlgrenRådgivare