Kan man ta tillbaka gåva?

hej jag skulle höra om man verkligen kan ta tillbaka en gåva som min exman har gett till en av våra söner på grund av olika skäl . Min fråga är om när givaren överlåter och försäljer till gåvotagaren (sonen)halva andelen av drifttillgångarna i förvärskällan kan man ta tillbaka den sen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om gåvor återfinns i Gåvolagen. Enligt huvudregeln är gåvor bindande först när de har fullbordats. När en gåva har fullbordats är det inte längre möjligt att ta tillbaka gåvan ( 1 § Gåvolagen). När en gåva anses vara fullbordad beror på vad för typ av gåva det är. Rör det sig om lösöre, dvs. ex. pengar, ett smycke, en bil etc. räknas den som fullbordad när den har kommit i mottagarens besittning (2 § Gåvolagen). Jag förstod inte riktigt vad för typ av gåva det rörde sig om här och kan därför inte ge dig ett tydligare svar än detta. Men så länge gåvan har fullbordats kan din exman inte ta tillbaka den.

Jag hoppas detta ändock gav dig någorlunda svar på din fråga! Om du har ytterligare funderingar får du gärna höra av dig till oss igen med mer information. Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare