Kan man ta tillbaka en polisanmälan?

Jag har gjort en polisanmälan om misshandel där jag uppgett att min sambo slagit mig. Men nu är allting bra och jag vill ta tillbaka min anmälan, kan jag göra det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan en polisanmälan för misshandel dras tillbaka?

Polisen är skyldig att utreda brott som hör under allmänt åtal, enligt 9 § polislagen. Misshandel är ett brott som hör under allmänt åtal, enligt 20 kapitlet 3 § rättegångsbalken och 3 kapitlet 5 § brottsbalken. Det innebär att polisen har en skyldighet att utreda den misshandeln som du har anmält, detta framgår bland annat av åklagarens åtalsplikt i 20 kapitlet 6 § rättegångsbalken. I slutändan är det åklagaren som beslutar om åtal ska väckas eller inte, enligt 45 kapitlet 1 § rättegångsbalken. Det kan till exempel bero på hur stark bevisning åklagaren anser sig ha.

Möjlighet att ej medverka i utredningen

Som anmälare har du möjlighet att höra av dig till polisen för att ändra eller lägga till något i den polisanmälan som du redan gjort. Du har dessutom alltid valmöjligheten att inte medverka i utredningen.

Sammanfattning

Misshandel är ett brott som hör under allmänt åtal, och eftersom du redan har gjort en polisanmälan så är det upp till åklagaren att åtala eller inte (det kan exempelvis bero på hur stark bevisning åklagaren har samlat på sig). Du som anmälare kan alltid välja att meddela polisen ändringar i din polisanmälan, och du behöver inte medverka i någon framtida utredning. Däremot rekommenderar jag dig att inte ta tillbaka denna anmälan eftersom han fortfarande behandlat dig illa och gjort sig skyldig till misshandel. Bara för att det är bra nu, betyder det inte att han kan upprepa det han gjort. Jag tycker du ska visa att det absolut inte är acceptabelt och ta avstånd redan nu för att inte hamna i en sådan situation igen.

Jag hoppas att det löser sig för dig och skriv gärna igen om du har fler frågor.

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare