FrågaAVTALSRÄTTGåva14/11/2018

Kan man ta tillbaka en gåva?

Hej!

När jag och min sambo köpte lägenhet för 1 år sedan gav hans pappa oss 300 000 som en gåva till kontantinsats. Vi skrev ett enkelt skuldebrev på detta där räntan är 0% och amortering är 0kr. Det har nu tyvärr skett en del otrevligheter från hans sida och han vill nu ha tillbaka dessa 300 000. Går detta under gåvolagen eller har han rätt att kräva tillbaka pengarna fast han gav oss det under förutsättningarna att det var en gåva?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om gåvor finns i GåvoL.

Vad krävs för att något ska vara en gåva?

För att en gåva ska föreligga i juridisk mening krävs det till att börja med att det har skett en förmögenhetsöverföring. I ert fall är detta krav uppfyllt eftersom pengar har förts över från din sambos pappa till er.

Överföringen av pengarna ska även vara frivillig, vilket innebär att överföringen inte får ha skett på grund av tvång eller utpressning eller liknande. I ert fall verkar det vara klart att din sambos pappa förde över pengarna frivilligt.

Till sist ska det även föreligga gåvoavsikt hos gåvogivaren. Med tanke på skuldebrevet verkar det som att det förelåg en klar gåvoavsikt hos din sambos pappa vid tillfället då pengarna fördes över. Det var inte tänkt som ett lån som skulle betalas tillbaka.

Har gåvogivaren rätt att ta tillbaka gåvan?

En gåva fullbordas när den kommer i gåvotagarens besittning (2 § GåvoL). Det innebär i ert fall att gåvan blev fullbordad när ni fick pengarna av din sambos pappa.

Kriterierna på fullbordad gåva verkar i ert fall vara uppfyllda och när en gåva är fullbordad har gåvogivaren normalt ingen rätt att ta tillbaka gåvan. Man kan ha rätt att ta tillbaka en gåva men det förutsätter att det har avtalats om en sådan rätt innan gåvan fullbordades.

Eftersom det har varit en gåva och den har fullbordats och det inte har avtalats om en rätt att ta tillbaka gåvan har din sambos pappa ingen rätt att ta tillbaka gåvan han gett er.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare