FrågaAVTALSRÄTTGåva07/11/2018

Kan man ta tillbaka en donation?

Hej

Jag har en tavla som för ca 20 år sedan donerades till ett privat vårdboende, när boendet lades ner 2003, delades inventarier. Nu har konstnären som donerat tavlan hört av sig och vill hämta tavlan för att placera den på en "annan publik plats", vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En gåva av lös egendom, såsom en tavla, fullbordas i och med överlämnandet. Äganderätten har då övergått på gåvomottagaren. Efter den tidpunkten är det inte längre möjligt för gåvogivaren att förfoga över egendomen. Man kan, med andra ord, inte bestämma över saker man inte längta äger. Såvida det inte finns ett gåvobrev där parterna kommit överens om andra bestämmelser, är det inte möjligt för gåvogivaren att återta egendomen. Sammanfattningsvis kan konstnären, om han gett bort tavlan, inte kräva den åter från vårdboendet.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare