FrågaAVTALSRÄTTGåva31/07/2021

Kan man ta reda på huruvida någons egendom är enskild gåva eller ej?

He! Kan jag ta reda på huruvida någons egendom är "enskild gåva" eller ej, isf hur?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om det finns något sätt att ta reda på huruvida någons egendom är enskild egendom och hur man i sådana fall går tillväga, om så inte är fallet och jag har misstolkat din fråga får du gärna höra av dig till oss igen.

Det finns dessvärre inget övergripande register på människors tillgångar. Det är därför svårt att ta reda på huruvida en gåva som någon har fått är enskild egendom eller inte. Egendom kan bli enskild genom att man ex. har fått en gåva med villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda eller att man har ärvt egendom som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda. I ex. det sistnämnda fallet skulle man då kunna utläsa ur testamentet huruvida en gåva är enskild egendom eller inte.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Sara HrnicRådgivare