Kan man ta bort uppgifter om sig själv på Mr Koll?

Hej jag vill ta bort alla information som gäller mig på Mrkoll.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det går begära att Mr Koll tar bort uppgifter om dig. Svaret på denna fråga är tyvärr ett nej. Webbsidan Mr Koll har ett utgivningsbevis och detta regleras i yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469) (YGL) 1 kap. 5 §. De har alltså en grundlagsskyddad rätt att publicera dessa uppgifter på sin webbsida. Det hindrar dock inte dig från att kontakta dem och be dem att ta bort uppgifterna, men de är tyvärr som sagt inte skyldiga att göra det.

Det finns dock ett annat möjligt sätt att skydda dina uppgifter. Informationen som Mr Koll publicerar är tillgänglig för allmänheten via offentlighetsprincipen. Med principen menas att allmänheten har rätt att ta del av dessa uppgifter från stat och kommun. Dessa uppgifter är alltså i vanliga fall offentliga. Du kan ansöka om att dina personuppgifter ska vara skyddade, vilket skulle leda till att Mr Koll inte lika lätt får tillgång till uppgifter om dig. Detta kan du göra hos skatteverket. Mer information om detta hittar du här: https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepersonuppgifter.4.18e1b10334ebe8bc80001711.html

Sammanfattning:
I detta fall så skulle jag rekommendera att du kontaktar Mr Koll i första hand och ber dem att ta bort uppgifterna om dig. Om detta inte lyckas och du upplever att det verkligen skadar dig så skulle jag rekommendera att du hör av dig till skatteverket för att ansöka om att skydda dina personuppgifter.

Hoppas att svaret gav viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny.

Lawline RådgivareRådgivare