Kan man ta betalt för arbeten man utfört på fritiden, utan att ha avtalat om ersättning?

Pågår i en separation just nu.

Min kille säger att han ska fakturera sitt företag på alla arbetade/renoverings timmar som han har lagt ner på sin fritid på vårat gemensamma hus som vi bor i. Så att jag ska betala honom med vinsten som vi gör på vårat hus vid försäljning eller eventuellt att jag blir utköpt. Beroende på vad vi kommer överens om enligt honom. Men vi äger 50/50.

Men får han ens fakturera sitt egna företag, när han har hållit på med huset under sin lediga tid/fritid?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har inkommit med din fråga till Lawline.

Utgångspunkter

Jag tolkar sin fråga som att du undrar om din exsambo kan fakturera för arbetet han utfört på sin fritid retroaktivt, i samband med en separation.

Juridisk bakgrund

För att man ska kunna få betalt för ett arbete krävs det att det finns ett avtal i bakgrunden, där man sedan innan kommit överens om uppdrag, pris osv. Tjänster som utförs utan uppdrag är som utgångspunkt inte ersättningsberättigade med tanke på att de inte beställts, det vill säga att du aldrig gick med på att tjänsten skulle utföras mot kompensation. För att ett avtal ska anses ingånget krävs att ena parten lämnat ett anbud (förslag till avtal), vilket ska ha lett till att du lämnat en accept, dvs godtagit avtalet (1 § avtalslagen). Avtal kan ingås genom anbud och accept på ett flertal olika sätt, men i denna situation framstår det som tämligen självklart att arbetet som din exsambo utfört skett utav egen vilja, och dessutom delvis till egen fördel, med tanke på att din exsambo också hade ett intresse av att rusta upp huset, antar jag.

Det finns även en annan princip som kallas för negotiorum gestio. Detta betyder (på latin) skötsel av angelägenheter, och betyder att personer som utför uppdrag utan avtal i vissa situationer är ersättningsberättigade. Generellt sätt så krävs dock att detta varit i ditt intresse, att du själv inte hade möjlighet att genomföra sysslan samt att det inte fanns tid att kontrollera om detta var efterfrågat. I detta fall är det, återigen, tämligen självklart att det fanns tid att fråga dig, likväl som det inte kan uteslutas att du lika gärna hade kunnat genomföra dessa sysslor på egen hand. Praktexemplet på negotiorum gestio-situationer är då ens hus börjar brinna, och en annan person släcker elden, med tanke på att en själv inte var hemma. Personen som släckte elden är i dessa situationer ersättningsberättigade, enligt principen. Som du kanske märker stämmer denna situation inte riktigt överens med vad som hänt i ert fall.

Svar

Sammanfattningsvis vågar jag hävda att din exsambo inte har rätt till ersättning för de renoveringsarbeten som utförts på fritiden.

Jag hoppas att du har fått svar på frågan!

Med vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare