FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2019

Kan man straffas för rattfylleri om man har hasch i blodet?

Kan man bli straffad för rattfylleri om man har hasch i blodet mycke eller liten mängd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 4 § 2 st Lag om straff för vissa trafikbrott ska man dömas för rattfylleri efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. Hasch tillhör dessa ämnen i narkotikastrafflagen varför det inte spelar någon roll hur mycket du intagit. Stor/liten mängd kommer alltså båda leda till fällande dom för rattfylleri.

Hoppas du känner dig att du fått ett tydligt svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare