FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/08/2018

Kan man straffas för något som blivit kriminaliserat först senare?

Hur fungerar det när lagar förändras? Kan man då anmälas/överklaga enligt den "nya" lagen även om det var lagligt/bedömning var korrekt vid tiden för brottet/avslaget?

Två exempel:

1. 1975 hade Anna 23 år sexuellt umgänge med Pelle 14 år, som vid denna tid var lagligt. Kan Anna nu anmälas och dömas för brott om den nuvarande lagstiftningen blivit stramare?

2. 2017 ansöker Kalle om sjukpenning men får avslag. Om regelverket ändras 2018 kan då Kalle begära omprövning/överklaga det tidigare beslutet med hänvisning till den "nya" lagtexten?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i det följande att besvara dina frågor varför sig. Även om det finns likheter finns det även olikheter, varför frågorna delas upp.

1. 1975 hade Anna 23 år sexuellt umgänge med Pelle 14 år, som vid denna tid var lagligt. Kan Anna nu anmälas och dömas för brott om den nuvarande lagstiftningen blivit stramare?

Det finns i grundlagen ett förbud mot retroaktiv rättstillämpning. Förbudet innebär att ingen får dömas till straff eller annan brottspåföljd för en gärning som inte var belagd med brottspåföljd när den inte begicks. Ingen får heller dömas till svårare påföljd för gärningen än vad som var föreskriven då gärningen begicks (2 kap. 10 § första stycket Regeringsformen).

I ditt exempel innebär det att om Anna 23 år, 1975 hade sexuellt umgänge med Pelle 14 år och det på den tiden var lagligt kan Anna heller inte nu dömas till påföljd för det. Hade det vid tiden för brottet (oaktat eventuell preskriptionstid) varit ett högsta straff om ett års fängelse för brottet och straffet idag vore högre, hade Anna inte kunnat dömas till hårdare straff än ett år.

2. 2017 ansöker Kalle om sjukpenning men får avslag. Om regelverket ändras 2018 kan då Kalle begära omprövning/överklaga det tidigare beslutet med hänvisning till den "nya" lagtexten?

Förbudet mot retroaktiv rättstillämpning gäller straff och annan brottspåföljd (se resonemang ovan). I detta exemplet blir svaret därmed något annorlunda.

När en ny lag stiftas, eller ändringar görs, införs det i lagen något som kallas övergångsbestämmelser. Övergångsbestämmelserna finns i regel sist i lagen (se t.ex. sist i Socialförsäkringsbalken). I bestämmelserna regleras vad som gäller för den nya lagbestämmelsen, det kan t.ex. innebära att det står att den nya lagen tillämpas endast på ärenden som sker efter ikraftträdandet. Motsatsvis kan det även innebära att de nya bestämmelserna tillämpas på beslut tagna före ikraftträdandet.

Svaret på dina andra fråga är således att det beror på vad som står i övergångsbestämmelserna.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare