FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag29/01/2018

Kan man starta aktiebolag trots skulder?

Hej, Jag och min fru ska starta ett aktiebolag, jag själv har skulder hos kronofogden så min fråga är om det kan bli problem för mig att vara delägare i ett AB om jag har skulder hos kronofogden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En aktiebolagsbildning genomförs av bolagets stiftare (du och din fru) genom uppförandet av en stiftelseurkund. För att bolaget ska kunna bli ett rättssubjekt måste denna urkund registreras hos bolagsverket. I 2 kap. 2 § aktiebolagslagen stadgas några villkor för en stiftare: stiftaren måste vara myndig, får inte ha förvaltare, inte vara försatt i personlig konkurs eller vara belagd med näringsförbud.

Svaret på din fråga blir alltså att du kan vara stiftare (och sedan delägare) för ett aktiebolag trots dina skulder hos kronofogden. Det enda som krävs är att du kan betala aktierna för att få en beviljad registrering. När bolaget väl är registrerat ansvarar bolaget för sina egna skulder, varför din personliga ekonomi blir irrelevant, se 1 kap. 3 § aktiebolagslagen.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare