Kan man stämma någon som sprider falska rykten?

Min chef spred falska rykten om mig. Jag valde att sluta och börja studera är nu arbetslös. Kan jag stämma arbetsgivaren eller chefen för de rykten han spred som gjorde att jag måste sluta. Kan troligen bevisa att han spred rykten om mig

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att sprida rykten om någon skulle kunna vara förtal, då krävs det att uttalandet ska varit avsett att skada ditt anseende hos andra. Om det som sagts istället riktats mot dig är det möjligtvis förolämpning, då krävs att det var ägnat att såra dig.

Både förtal och förolämpning lyder under enskilt åtal, det innebär att endast målsägande (den drabbade) får väcka åtal till skillnad mot allmänt åtal som sköts av en åklagare. Det finns dock vissa undantag.

Då du säger att du studerat en tid uppstår även en fråga om preskriptionstid. Hur lång preskriptionstiden är kan man läsa i Brottsbalken 35 kap. 1 §. Förtal och förolämpning är brott som har böter som strängaste straff, det innebär att preskriptionstiden är två år. Det ska, enligt BrB 35 kap. 4 § räknas från den dag då brottet begicks.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare