Kan man stämma ett företag för falsk marknadsföring?

Hej jag heter adam jag skulle villa fråga dig om man kunde stämma detta företag för falsk marknadsföring (Flaire ab)

Så denna app är baserad på att man kör nån rolig spel och får "coins" Som är valutan för spelet som man kan köpa nån godis eller presentkor etc som är gratis eller rabaterad men detta fick mig shockande när jag vill få ut en varm dryck så bad Kassörskan i äffaren om 3 kr men detta stog när man villr köpa

"En varm dryck hos pressbyrån. Välj mellan en liten kaffe, te eller varmd chocklad

Begränsat antal. Ett köp per person pet vecka

Kan ändast hämtas hos

Pressbyrån" kan det blir möjligt o stämma dem om ja då skulle jag villa veta

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du är upprörd över att inte kunna lösa in din gratis dryck som du blivit belönad med av Flaire. Det jag skulle börja med att göra är att kontakta Flaire exempelvis via Facebook och beskriva det inträffade. Det är möjligt att det blivit något missförstånd mellan Flaire och Pressbyrån eller så var kassörskan inte informerad om att drycken ska vara helt gratis.

Angående stämningen, så skulle du kunna polisanmäla Flaire som kommer leda till en förundersökning. Men sedan är det upp till åklagaren att besluta om det är värt att ta det vidare till tingsrätten, vilket det troligtvis inte är då det handlar om 3 kr i detta fall och en rättegång kostar flera tusen kronor.

Men om det är så att Flaire inte är villig att komma överens med dig, så kan du anmäla Flaire till Reklamombudsmannen (RO). Då kommer RO se över företaget och sedan bedöma om åtgärder behöver vidtas.

Återkom gärna vid ytterligare funderingar.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare