Kan man stämma en person utan bevis?

Min syster stämde mig genom kronofogden, hon säger att jag är skyldig henne pengar för att ha bott en vis tid hos henne Jag gav henne en summa pengar varje månad för bostaden och maten och Hon kräver ca 100000 kr Hon har ingen bevis och hon ljuger om det . Kronofogden skickade stämningen till tingsrätten. Kan man bara stämma en person utan att ha nån bevis Undrar jag. Hur går jag till väga. Tack.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån de beskrivna omständigheterna tolkar jag det som att din syster ansökte om ett betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten och att du som svarande bestred denna ansökan.

Den som ansöker om ett betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten kallas för sökande. När målet överlämnas till tingsrätten kallas den sökande istället för käranden.

Mål om betalningsföreläggande

När svaranden i ett mål om betalningsföreläggande bestrider en fordran kan sökanden begära att målet ska överlämnas till tingsrätten. (33 § lag om betalningsföreläggande och handräckning) I begäran om överlämnande till tingsrätten ska sökanden ange de omständigheter och bevis som han/hon vill åberopa i rättegången vid tingsrätten. Sökanden ska samtidigt ge in de skriftliga bevis och andra handlingar som han/hon åberopar. (35 § lag om betalningsföreläggande och handräckning)

Bevisning

Sökanden, i detta fall din syster, ska alltså ange de bevis som hon åberopar för att styrka påståendet om att du ska utge en viss summa till henne. För att domstolen ska kunna konstatera att du är betalningsskyldig krävs att det finns bevisning som styrker att så är fallet.

Med "bevis" avses exempelvis att parten åberopar ett visst skriftligt bevis eller åberopar ett vittnesförhör. Enligt svensk rätt gäller principen om fri bevisföring vilket innebär att alla möjliga bevis kan förebringas för att styrka det aktuella påståendet. Sammanfattningsvis kan alltså din motpart åberopa alltifrån skriftliga bevis såsom brev, protokoll och andra skriftliga handlingar till vittnesförhör med personer vars vittnesutsaga kan styrka att du är betalningsskyldig. Vidare är utgångspunkten att den som påstår någonting också ska bevisa detta. Detta innebär i det fall du beskriver att din syster, som är kärande, ska bevisa att du är betalningsskyldig.

Svaromål

I tingsrätten ska svaranden avge ett svaromål. I svaromålet ska svaranden tydligt ange om kärandens yrkande bestrids eller medges. Om yrkandet bestrids ska även svaranden ange grunden för detta. Dessutom ska svaranden ange vilka bevis som åberopas och vad som ska styrkas med varje bevis. (42 kap. 7 § rättegångsbalken)

Sammanfattningsvis

För att domstolen ska kunna förpliktiga dig att utge en viss summa till din syster, krävs att din syster kan bevisa att du är betalningsskyldig. Vidare ska du som svarande inkomma med ett svaromål, enligt ovan anförda beskrivning. I svaromålet kan du ange eventuella bevis som styrker att din syster inte har grund för sina yrkanden.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Marika JaanisteRådgivare