Kan man som vinnande part få ersättning för rättegångskostnader som man inte har haft?

Jag har hamnat i en tvist med en stiftelse. En tvist hamnat i tingsrätten som dömt till Stiftelsens fördel mars 2021 som förlorade en rättegång bli skyldig att betala den vinnande partens rättegångskostnader. Enligt årsredovisningen/verksamhetsberättelsen 2018 - 2020 har stiftelsen samarbetat med företag som har stöttat verksamheten pro-bono genom kostnadsfria uppdrag, såsom advokatbyrån företrädde Stiftelsen. Av årsredovisningen 2020 framgår att uppskattningsvis uppgår tiden för pro-bonostöd och volontärarbete till cirka 700 timmar. Enligt årsredovisningen 2020 årsberättelsen/verksamhetsberättelsen har inte stiftelsen redovisat tvisten i tingsrätten under väsentliga händelser i årsredovisningen för räkenskapsåret 2020-01-01-2020-12-31 och tvistens fordran syns inte i resultat - eller balansräkningen nämns inte under väsentliga händelser efter räkenskapsårets slut för dess fordran av rättegångskostnader 975 250 kr jämte ränta. Frågan om det juridiskt möjligt att Stiftelsen kan kräva ersättning av mig för rättegångskostnader från tingsrätten om advokatbyrån utfört arbetet pro-bono till Stiftelsen och inte erhållit arvode av min motpart för sitt arbete?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är rättegångsbalken (RB).

Enligt 18 kap. 1 § RB ska part som tappar målet ersätta motparten dennes rättegångskostnader om inte annat är stadgat. Rättegångskostnadsansvaret preciseras sedan i 18 kap. 8 § 1 st. RB vari det sägs att ersättning för rättegångskostnad fullt ska motsvara kostnaden för rättegångens förberedande och talans utförande jämte arvode till ombud eller biträde såvitt kostnaden varit skäligen påkallad för tillvaratagandet av partens rätt. Ersättning ska också utgå för partens arbete och tidspillan i anledning av rättegången. Såsom åtgärd för rättegångens förberedande anses förhandling för biläggande av tvistefråga som har omedelbar betydelse för partens talan. I andra stycket anges vidare att ersättning för rättegångskostnad även ska innefatta ränta enligt 6 § räntelagen från dagen då målet avgöras till dess att betalning sker.

Kostnad för arvode till ombud och biträde är vanligtvis den största ersättningsposten och ersättningen bestäms med hänsyn till omfattningen och beskaffenheten av utfört arbete. Givet lagtextens utformning av vilken det framgår att ersättningen fullt ut ska motsvara parts kostnad för hela rättegångsförfarandet framstår det naturligtvis som orimligt om din motpart, dvs. stiftelsen, skulle tillerkännas ersättning för icke-existerande rättegångskostnader. Det ska dock tilläggas att man i kostnadshänseende kan ha kostnader för olika typer av bevismedel, vilket bestämmelsen i 18 kap. 8 § RB delvis ger uttryck för. Förutom ombudsarvoden kan ju stiftelsen ha haft kostnader som avser framtagande av bevisning såsom vittnen, skriftliga sakkunnigutlåtanden och annat dylikt där vissa personer kan ha framställt krav på ersättning för resa, uppehälle och tidsspillan.

Kostnadsräkningen ska ges in till domstolen innan huvudförhandlingen avslutas och samtliga kostnadsposter ska anges. I 18 kap. 14 § 1 st. RB uttalas nämligen att en part som vill ha ersättning för rättegångskostnad ska framställa sitt yrkande innan handläggningen avslutas. Han ska därvid uppge vari kostnaden består. Den kostnadsräkning som stiftelsen lämnade in till tingsrätten och vad denna innehållsmässigt bestod av är för mig ovisst. Men det behöver sannolikt utredas om det nu är så att kostnad för ombudsarvode har tagits upp utan att några sådana har funnits.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Utan ingående kunskaper om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det svårt att göra en adekvat bedömning. Var god kolla din mailkorg.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare