FrågaSKATTERÄTTMoms27/11/2019

Kan man som privatperson göra avdrag för betald moms?

Hej

Jag undrar om man som privatperson kan deklarera momsen på sina inköp genom året? Exempel momsen för maten?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du som privatperson på något sätt kan göra avdrag eller få tillbaka mervärdesskatten (momsen) som du har betalat för varor eller tjänster i Sverige.

I mervärdesskattelagen (ML) finns regler om avdragsrätt vad gäller moms

Svaret på din fråga är nej, du som privatperson kan inte få tillbaka det som du har betalat i moms. Mervärdesskatten är en av statens större inkomstkällor och syftar till att träffa just konsumenter, dvs. privatpersoner.

Detta följer av att endast den som bedriver en verksamhet som är skyldig att debitera moms kan göra avdrag för den moms som denne betalat, om det som köpts hänför sig till den verksamheten (8 kap. 3 § ML). Förenklat sett är det alltså bara den som bedriver en verksamhet som kan göra avdrag eller få tillbaka den moms som denne betalat, inte privatpersoner.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare