FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis20/09/2019

Kan man som polis ha dubbelt medborgarskap?

Jag bor i Sverige, har en norsk pappa och fick därför norskt medborgarskap från födseln - (-65)

När jag utbildade mig till polis - 86 var jag tvungen att byta till svenskt medborgarskap.

Då kunde man inte ha dubbelt medborgarskap. Min fråga är om jag idag kan lägga till mitt norska medborgarskap och ha dubbelt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

En polis måste vara svensk medborgare enligt 6 § polisförordningen och 5 § lag om offentlig anställning. Lagrummen jag hänvisat till utesluter inte att man har andra medborgarskap så länge man uppfyller kravet svensk medborgare. Att du har dubbelt medborgarskap ska inte vara ett hinder då du uppfyller kravet svensk medborgare.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tveka inte på att ställa fler frågor.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare