FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/04/2018

Kan man som passagerare bli belagd med spärrtid för körkortstillstånd om föraren bryter mot trafikregler?

Har hört från mina foster föräldrar att mitt lämplighetsbetyg kan bli uppskjutet genom att jag sitter passagerare i en för snabb a-traktor

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är spärrtid?

Ett "uppskjutet lämplighetsintyg" kallas i körkortslagen för spärrtid. Under spärrtiden får inget körkort utfärdas till den som försöker ta körkort. Spärrtiden får bestämmas till lägst en månad och högst tre år. En förutsättning för att spärrtid över huvud taget ska få meddelas är att det finns hinder mot att ge dig körkortstillstånd på grund av dina personliga förhållanden. (3 kap. 9 § körkortslagen.)

Är du opålitlig som förare?

För att anses vara lämplig som förare krävs att föraren inte är "opålitlig", vilket föraren fr.a. kan anses vara om hen tidigare har gjort sig skyldig till trafikbrott (3 kap. 2 § 2 st. körkortslagen). Att endast sitta med som passagerare i en för snabb a-traktor utgör dock inte i sig ett trafikbrott. Endast på den grunden är det alltså enligt min bedömning inte möjligt att ålägga dig en spärrtid.

Har du gjort dig skyldig till ett brott?

Föraren kan däremot ha gjort sig skyldig till olovlig körning. Har du varit behjälplig vid förarens olovliga körning, t.ex. genom att hjälpa föraren att starta a-traktorn, kan detta betraktas som medhjälp till olovlig körning. Medhjälp till olovlig körning av normalgraden är dock inte straffbart, medan medhjälp till grov olovlig körning är det (23 kap. 4 § brottsbalken och 3 § trafikbrottslagen). I din fråga finns det dock ingenting som talar för att föraren har gjort sig skyldig till grov olovlig körning, och således kan du inte dömas för medhjälp trots att du eventuellt har hjälpt föraren.

Slutsats

Min bedömning är att du inte kan åläggas en spärrtid genom att sitta med som passagerare i en för snabb a-traktor.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare